Posts

Showing posts from November, 2012

5 CARA BERSIHKAN HATI

Image
Umpama cermin yang kotor yang tak pernah dibersihkan. Semakin hari ia menjadi lebih kotor dan berhabuk, sehingga yang nampak hanyalah hitam dan kita tak dapat melihat diri kita untuk berhias. Kemudian kita ambil cermin itu lalu dibersihkan dengan sabun dan air sehingga kelihatan berkilat dan mempu memantulkan cahaya. Dan kita dapat melihat keadaan diri kita dengan jelas dalam cermin itu. Begitu juga dengan hati, ketika hati sudah hitam dan dipenuhi dengan fikiran-fikiran yang kotor sepatutnya kita bersihkan hati itu juga. Jadi, cara membersihkan hati adalah dengan bertaqwa kepada Allah SWT menerusi 5 tindakan penting ini: 1.Mua'hadah-  Mengingati Perjanjian kita dengan Allah sehingga hati kita tidak hitam kerana selalu ingat janji yang sering kita ucapkan kepadaNya. “Dan tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji….“ (Q.S.An Nahl:91) juga perjanjian seperti yang terdapat didlm Q.S. Al-A'raf:172 dan Al Fatihah:5 2.Muroqobah-  Merasakan kekuasaan dan kebersa…

CUTI NI KEMANA?

Banyaknyer cuti  bulan november ni kan?skang nih cuti deepavali plak,maka melantunlah aku duduk sorank-sorank kat rumah,makan-makan..mengadap tv,tv mengadap aku,tetiba tido...mihmihmih...heaven juga cuti nih sekali sekala,eh...besok pun cuti lagik kan?aku siang-siang nih x kemana,sebab itu en.somi kene kojer la...so memalam jer merempit ke kota damansara...cuci mata...jalan plak kat the curve..nampak ada live band,so landing kejap dengar lagu awek-awek cun tu nyanyi...tetiba lapar nak cari makan,makan la kat food court yang ohmaaaiiigad!!..giler tak sedap,menyesal x makan kat kedai yang macam taman bunga tuh...ahhhh...sangat regret...terserempak plak dengan izara aisyah..aihh..x tinggi mana pun..tapi hubby jer yang pasan selisih bahu dengan kita orank...aku dok cari..mana?mana?heeee..giler sakai kejap..

Sempat plak p toy r us,cari replika motor simon celli...yang valentino rossi tu dah ader...aku x minat bab-bab nih,cuma layan ikut jer,time nak bayor tu,aku nampak akak tu beli mainan …

BATUK DAN TEKAK GATAL

Image
Baru jer sihat aritu,dah batuk balik,mesti doktor tu pun pelik asyik nengok aku jer p amik ubat yang sama selang sebulan,dah nak buat macam mana,batuk bukan sebarang batuk eceh..batuk yang voley terkeluar air mata,pasal tekak tu gatal,miang, perit semua ada...hopefully this saturday recover balik coz ada assembly dengan bos..malu la kekalo tetiba batuk tak berenti  sampai tertahan-tahan air mata ngko..nak menceceh kemana?bukannya voley kuar sesuka hati buat-buat muka simpati n excusekan diri nak keluar untuk batuk yang tak perlu ditahan dan batuklah sesuka hati...vain..dan ada plak drama kekawan kat hall tu memandang  dengan penuh simpati,ada ker?bertabahlah yer tasha...dan aku rasa tips kat bawah nih   mampu membuatkan mood ku ceria balik...mungkin jer?


Bagi merawat batuk dan kegatalan pada tekak, ambil segelas air panas. Campurkan satu atau dua biji perahan air limau nipis dan empat camca besar kicap masin. Minum tiga kali seminggu
sebelum tidur. Insya allah batuk akan berkurangan d…

SEJUKNYER...DI BULAN NOVEMBER

Image
Tajuk jer pun...sejuk? tapi memang sejuk pun semenjak hujan di bulan november nih,memang sejuk-sejuk sangat...dan harus sweater itu mengekori dimana sahaja aku berada weehuuu...gitu...dah syok-syok aku nak buat entri nih,x pahamlah aku ke korank pun pernah kene macam aku nih...semenjak dua menjak nih orang insuran dari AIA,mewakili maybanklah,dan baru tadik dari bsnlah...aduh...aku betul-betul rimaslah...macam mana maybank & bsn bley bagi kat pihak insuran nih maklumat kita yer?tapi nak selamat aku cuma cakap hubby x bagi lagi n nanti kalo-kalolah aku ubah fikiran akan aku call baliklah no youoollls nih...dah gitu,letak tepon terus...x minat betul aku,tapi kalo kita sendiri yang nak xper jugakkan...aku takut la tertipu macam dedulu aku amik kat insurans P.....nih,adakah kata umur macam aku nih masa tu lah...baru 21 tahun...kene amik insuran rm180 jer,kalo nak  rm50 ker,rm100 ker xder...kan matik-matik aku kene nipu dengan ejen insurans tu...x halal aku dunia akhirat....dah tu aku …

AKU DAN BUAH-BUAHAN

Image
Semenjak dua menjak ni,aku suka sangat makan buah-buahan...beli buah epal,buah oren,buah pear..nak beli buah rambutan tapi x ketemu plak kat pasaraya HERO nih...la ni bantai makan jeruk buah plak...kan janji buah-buahan whehehe...so memalam after masak ker kunyah buah-buahan dulu sunah nabi orang kata,tp bukan buah kurma ke?janji buah kot? Tapi skang ni kan musim ujan menggiler,ribut sandynyer plak kat newyork sinun tuh...hai apa la nasib dorank kat sana kan?makan pun makanan sejuk...bekalan elektrik terputus kata adalah seorang dua rakyat mesia duk kat sana...tapi hujan-hujan nilah..aku paling suka makan buah oren,kan?x pelik ker?
Yang kat sini takat hujan lebat jer pun aku dah meroyan,@ menjerit ker? cakap "cepat-cepat angkat kain di jemuran,aku dah basah lencun ni!,tolonglah weyh!"tapi dalam mulut gigih mengunyah oren,"kang bau hapak baju-baju ni tak koser aku nak basuh lagik"...kan?nampak?belum apa-apa lagi aku dah tak tentu arah...begitu la perempuan @ akulah …