Friday, November 30, 2012

5 CARA BERSIHKAN HATI


Umpama cermin yang kotor yang tak pernah dibersihkan. Semakin hari ia menjadi lebih kotor dan berhabuk, sehingga yang nampak hanyalah hitam dan kita tak dapat melihat diri kita untuk berhias.
Kemudian kita ambil cermin itu lalu dibersihkan dengan sabun dan air sehingga kelihatan berkilat dan mempu memantulkan cahaya. Dan kita dapat melihat keadaan diri kita dengan jelas dalam cermin itu.
Begitu juga dengan hati, ketika hati sudah hitam dan dipenuhi dengan fikiran-fikiran yang kotor sepatutnya kita bersihkan hati itu juga.
Jadi, cara membersihkan hati adalah dengan bertaqwa kepada Allah SWT menerusi 5 tindakan penting ini:
1.Mua'hadah-
 Mengingati Perjanjian kita dengan Allah sehingga hati kita tidak hitam kerana selalu ingat janji yang sering kita ucapkan kepadaNya.
“Dan tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji….“ (Q.S.An Nahl:91) juga perjanjian seperti yang terdapat didlm Q.S. Al-A'raf:172 dan Al Fatihah:5
2.Muroqobah-
 Merasakan kekuasaan dan kebersamaan Allah.
Muroqobah dalam melaksanakan ketaatan kepada Allah adalah beramal dengan Ikhlas.
Muroqobah terhadap maksiat adalah dengan taubat, penyesalan dan meninggalkannya secara total.
Muroqobah dalam perkara mubah/ samar adalah dengan menjaga adab dengan Allah dan bersyukur atas segala nikmatNya.
Muroqobah dalam musibah adalah dengan redha terhadap ketentuanNya serta memohon pertolongan- Nya dgn penuh kesabaran.
“Hendaklah kamu beribadah kepada Allah seolah-olah kamu melihatNya dan jika memang kamu tidak melihatNya, maka sesungguhnya Allah melihat kamu“
3.Muhasabah -
Menghitung/ menilai diri sehingga setiap hari ada peningkatan iman dan taqwa dan semakin jauh dari kemungkaran, seperti cermin yang setiap saat dibersihkan dan kita dapat melihat wajah kita setisp hari dengan jelas.
“Hai orang beriman , bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri perhatikan apa yang telah dibuat untuk hari esok (akhirat) dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang telah kamu kerjakan“ (Q.S. Al Hasyr:18)
Dari Umar al Faruq r.a. berkata, “Hisablah diri kalian sebelum kalian dihisab, timbanglah diri kalian sebelum kalian ditimbang pada hari yang agung (hari kiamat). Di hari itu kamu dihadapkan kepada pemeriksaan, tiada yang tersembunyi dari amal kalian walau 1 pun"
Bagaimana mungkin memperbaiki diri jika tidak ada muhasabah, tanpa muhasabah tidak akan ada perubahan.
4.Mua'qobah-
 Menghukum diri ketika melakukan dosa and menghargai diri ketika buat kebaikan. Ini menjadi motivasi dalam hidup supaya terhindar dari dosa dan terus menerus menguatkan keimanan dengan kebaikan.
Apabila seorang mukmin melakukan dosa maka jangan membiarkannya. Kerana membiarkan diri dalam dosa mengundang datangnya dosa lain dan semakin susah untuk meninggalkannya.
5.Mujahadah-
Apabila seorang mukmin terjerumus dalam kemalasan, suka berehat, cinta dunia dan tidak melaksanakan amal sunnah/ ketaatan maka ia harus memaksa dirinya melakukan amal2 sunnah itu.
“Dan orang2 yang berjihad (mencari keridhaan) Kami, benar2 akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan2 Kami. Dan sesungguhNya Allah benar2 beserta orang2 yang berbuat baik": Q.S. Al ankabuut:69
Beramal bukan seadanya tetapi bersungguh dalam keadaan apa saja.
Dari Abu Hurairah bahwa beliau berkata, Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya Allah berfirman: Tidaklah seorang hamba-Ku mendekat kepada-Ku dengan sesuatu yang lebih Aku sukai selain dari amalan2 wajib dan seorang hambaKu senantiasa mendekat kepada-Ku dengan melakukan amalan2 sunnat, sehingga Aku mencintainya. Apabila Aku telah mencintai-Nya, maka Akulah yang menjadi pendengarannya dan sebagai tangan yang digunakannya untuk memegang dan kaki yang dia pakai untuk berjalan dan apabila ia memohon kepada-Ku pasti Kukabulkan, dan jika berlindung kepada-Ku pasti Ku lindungi.’’
Dengan mujahadahlah, seorang muslim akan memberikan amalan yang terbaik. Dan amal terbaik akan menghasilkan hasil terbaik, fiddunia wal akhirat

Wednesday, November 14, 2012

CUTI NI KEMANA?

Banyaknyer cuti  bulan november ni kan?skang nih cuti deepavali plak,maka melantunlah aku duduk sorank-sorank kat rumah,makan-makan..mengadap tv,tv mengadap aku,tetiba tido...mihmihmih...heaven juga cuti nih sekali sekala,eh...besok pun cuti lagik kan?aku siang-siang nih x kemana,sebab itu en.somi kene kojer la...so memalam jer merempit ke kota damansara...cuci mata...jalan plak kat the curve..nampak ada live band,so landing kejap dengar lagu awek-awek cun tu nyanyi...tetiba lapar nak cari makan,makan la kat food court yang ohmaaaiiigad!!..giler tak sedap,menyesal x makan kat kedai yang macam taman bunga tuh...ahhhh...sangat regret...terserempak plak dengan izara aisyah..aihh..x tinggi mana pun..tapi hubby jer yang pasan selisih bahu dengan kita orank...aku dok cari..mana?mana?heeee..giler sakai kejap..

Sempat plak p toy r us,cari replika motor simon celli...yang valentino rossi tu dah ader...aku x minat bab-bab nih,cuma layan ikut jer,time nak bayor tu,aku nampak akak tu beli mainan anaknya sampai rm500++,pengsan kan? kalo aku beli kat giant n tesco jer..x payah nak memahal sangatkan?tapi dorank  duit lebih,so x kesah lah kot...aku plak yang kesah kan?mihmihmih...dah abes tawaf 1 kedai tu,turun bwh plak,ada kedai alatan senaman,en somi dok usha satu alat senaman tuh,maka terus buat keputusan beli dan boleh buat exercise kat rumah...sat lg kempislah perut tuh..ahak.aku x beli papepon,sebab x der yg  berkenan,cuma window shopping jer...begitulah citer aku di masa cuti deepavali nih...petang tu terbau masakan kari semua ada,tetiba en.somi sound.."eh..jiran sebelah x jemput ker datang rumah...?me:x perlu yer..lgpun...ahahahha..x abes aku nak cakap..memang xlah nk perginyer,sajer jer...heee...

Thursday, November 08, 2012

BATUK DAN TEKAK GATAL

Baru jer sihat aritu,dah batuk balik,mesti doktor tu pun pelik asyik nengok aku jer p amik ubat yang sama selang sebulan,dah nak buat macam mana,batuk bukan sebarang batuk eceh..batuk yang voley terkeluar air mata,pasal tekak tu gatal,miang, perit semua ada...hopefully this saturday recover balik coz ada assembly dengan bos..malu la kekalo tetiba batuk tak berenti  sampai tertahan-tahan air mata ngko..nak menceceh kemana?bukannya voley kuar sesuka hati buat-buat muka simpati n excusekan diri nak keluar untuk batuk yang tak perlu ditahan dan batuklah sesuka hati...vain..dan ada plak drama kekawan kat hall tu memandang  dengan penuh simpati,ada ker?bertabahlah yer tasha...dan aku rasa tips kat bawah nih   mampu membuatkan mood ku ceria balik...mungkin jer?
owh..limao nih da abes dah dibuat minuman aritu..aaiiihhh...


Bagi merawat batuk dan kegatalan pada tekak, ambil
segelas air panas. Campurkan satu atau dua biji
perahan air limau nipis dan empat camca besar kicap
masin. Minum tiga kali seminggu
sebelum tidur. Insya allah batuk akan berkurangan
dan beransur pulih.
Sekiranya tekak anda gatal dan anda sukar bercakap ,
jangan ‘ ahem ‘ untuk melegakannya . Memaksa tekak
untuk batuk
boleh mencederakan peti suara dan menyebabkan suara
menjadi garau , amaran daripada pakar University of Michigan
Cara mudah untuk melegakan tekak ialah dengan
meneguk secawan air ataupun menelan . Ingat air
sangat penting dalam tubuh
badan kita.


Tuesday, November 06, 2012

SEJUKNYER...DI BULAN NOVEMBER

Tajuk jer pun...sejuk? tapi memang sejuk pun semenjak hujan di bulan november nih,memang sejuk-sejuk sangat...dan harus sweater itu mengekori dimana sahaja aku berada weehuuu...gitu...dah syok-syok aku nak buat entri nih,x pahamlah aku ke korank pun pernah kene macam aku nih...semenjak dua menjak nih orang insuran dari AIA,mewakili maybanklah,dan baru tadik dari bsnlah...aduh...aku betul-betul rimaslah...macam mana maybank & bsn bley bagi kat pihak insuran nih maklumat kita yer?tapi nak selamat aku cuma cakap hubby x bagi lagi n nanti kalo-kalolah aku ubah fikiran akan aku call baliklah no youoollls nih...dah gitu,letak tepon terus...x minat betul aku,tapi kalo kita sendiri yang nak xper jugakkan...aku takut la tertipu macam dedulu aku amik kat insurans P.....nih,adakah kata umur macam aku nih masa tu lah...baru 21 tahun...kene amik insuran rm180 jer,kalo nak  rm50 ker,rm100 ker xder...kan matik-matik aku kene nipu dengan ejen insurans tu...x halal aku dunia akhirat....dah tu aku minta balik duit...yang aku dapat balik rm1300,coz aku lambat claim balik hanya lambat 2 hari jer pun...dan lagi syahdu ejen tu xnak jumpa..dah tao dia berdosa giler kan..naya orang....dah jadi paranoid plak nak amik insurans nih...insurans nih ada kebaikannyer,kang tetiba terkene malapetaka ker ape ke kan?insuranlah datang membantu untuk itu dan ini,tapi yakni skang nih aku x mao fikir lagilah..nanti-nantilah dulu...Eh...dari gigih nak citer pasal hujan dan sejuk nih ke insuran plak perginyer kan?salah simpang plak nak kona...
cth jer baju sejuk nih,yang aku pakai tuh super star kan,giler super star!..wehuuu...


Sejuk ...memang sejuk..skang pun sejuk lagik... petang-petang confirm hujan..dah berlanjutan sampai ke malam,dan tetiber plak..x pernah-pernah pakai sweater memalam,sejarah giler pakai sambil buat muka menggigil..dah terpelik en.somi nengok weehuuuhu....hopefully x jem la petang nih nak balik kerojer kan?jenuh nunggu kat luar tu dengan nyamuk n agas....transport x mai-mai lagik...okeslah youoolllss..dah tengahari dah pun,arini aku rajin sikit..bawa bekal makanan kat tempat keje...besok-besok rasa malas menjelma,tapau plak kat SINGGAHAN ker xpun pakcik lori yang superb peramah tu...

P/S:jom makan...lapar...nih ..sejuk...:)


Monday, November 05, 2012

AKU DAN BUAH-BUAHAN

Semenjak dua menjak ni,aku suka sangat makan buah-buahan...beli buah epal,buah oren,buah pear..nak beli buah rambutan tapi x ketemu plak kat pasaraya HERO nih...la ni bantai makan jeruk buah plak...kan janji buah-buahan whehehe...so memalam after masak ker kunyah buah-buahan dulu sunah nabi orang kata,tp bukan buah kurma ke?janji buah kot? Tapi skang ni kan musim ujan menggiler,ribut sandynyer plak kat newyork sinun tuh...hai apa la nasib dorank kat sana kan?makan pun makanan sejuk...bekalan elektrik terputus kata adalah seorang dua rakyat mesia duk kat sana...tapi hujan-hujan nilah..aku paling suka makan buah oren,kan?x pelik ker?
Yang kat sini takat hujan lebat jer pun aku dah meroyan,@ menjerit ker? cakap "cepat-cepat angkat kain di jemuran,aku dah basah lencun ni!,tolonglah weyh!"tapi dalam mulut gigih mengunyah oren,"kang bau hapak baju-baju ni tak koser aku nak basuh lagik"...kan?nampak?belum apa-apa lagi aku dah tak tentu arah...begitu la perempuan @ akulah wanita itu yang cepat panik dek hujan lebat,kalao ribut yang kat pantai tu,tetiba teringat en.somi,lagik kasihan..."kalo ribut yang,badan rasa terhoyong hayang,nak tarik bot pun,king kong(kete kebal) tu macam kejap ke tengah,kejap ketepi,kang x pernah mengeluh sampai rumah rilek jer,tapi aku ni dengan kain baju pun aku nak bergaduh weeehuuu...itulah bezanyer sifat lelaki dan perempuan ni kan? En.somi pun kadang-kadang landing baca blog aku ni,mesti kembang kuncup sana sini dok bagi puji-pujian kat dia tadik kan?matik perasanlah...

Ari ni ari senin.betul?..aku pun tak tao aku melalut ape kan?hopefully bley faham n enjoy dis story okay wehuuu....anyway aku nak taruk pic buah-buahan kat bawah entri nih,mane tao pasni korank pun suka jugak makan buah-buahan dulu sebelum makan nasi..x gitu weeehuuu....

yang ni mencantikkan kulit weehuu...n vit.c pun ado.
buah kecik-kecik jer senang nak kunyah weehuuu...

makan 1 bakul pun xper weeehuuu...